12 Ocak 2017 Perşembe

Özetle Tip Eğitimi - Yer Dersi Safhası

Merhaba,

Uzunca bir ara verdim yoğunluk sebebiyle. Tahmin edersiniz ki tip eğitimene geçmiş olmanın verdiği heyecan ve yoğunluk sebebiyle pek yazmaya vakit bulamadım. Neler oluyor şimdi diyecek olursanız. Şöyle kısaca bahsedeyim.

2-3 ay oldu sanırım eğitim başlayalı. İlk bir hafta oryantasyon şirket tanıtımı havalimanı turu gibi
şeyler ile geçti. Sonra CBT denen uçağın sistemlerini anlatan az biraz tanıtan bir A320 sunum dizisine geçtik. Sunu diyip geçme adamın beyni akıyor artık dinlerken .. =) Hangi hidrolik nereye bağlanıyor, elektrik sistemleri, frenleme sistemleri, motor, kıl, tüy, yün vs liste böyle uzuyup gidiyor. Şimdi klasik bi soru olur ya kokpite ilk defa birinden gelen:  “Bu düğmelerin hepsinin ne işe yaradığını biliyor musunuz ya da hepsini kullanıyor musunuz ?”  die.  İşte o sorunun cevabı burda yatıyor bu CBT ile uçaktaki o minicik her bir tuşun ne yaptığını nereye dokunduğunu, amber renk olursa ne anlama geldiğini, green olursa ne anlama geldiğini, ne zamanlar bunun normal ne zamanlar anormal olduğunu, ufacık yeşil bir ibarenin ne kadar çok anlamlara gelebileceğini burada görüyorsunuz. Şimdi bütün düğmeleri öğrendik mi öğrendikk.. bir ay öyle geçti zaten. Sıra onları nasıl kullanacağımıza ne zaman hangi exterior light ı yakacağımıza  motoru çalıştırırken hangi sırayı izleyeceğimize taxi sırasında hangilerini kullanacağımıza takeoff dan önce hangilerini ON konumuna getireceğimize geldi. Bunlarda şirketin kendi normal operation usullerinde yazıyor. Açıp okuyor öğreniyorsunuz.

Hint: Ben tip eğitimine henüz başlamamış bir pilot adayı olsam ve tipim belli olmuş olsa vaktimde varsa hidrolik chapter linkini verdiğim cbt nin tamamını alır çalışırdım inanın önceden çalışmanın çok faydasını görürsünüz. Link: https://www.youtube.com/watch?v=jAGxOAxU3wI

Şuana kadar dikkatinizi bir şeyin çekmesi lazımdı. Çekmediyse ben söyleyeyim.. Hiç öğretmen lafı geçmedi di mi ? =) Evet çünkü bunların hepsini kendiniz yapıyorsunuz CBT çalışıp 6000 sayfalık FCOM un içinde yolunuzu kaybedip kaybola kaybola yolunuzu bulmayı öğreniyorsunuz. Ondan sonra da şirket usullerini öğrenmek için şirket OM (Operation Manuel) lerini okuyorsunuz. Hiç mi ders almadık tabikide aldık. Meteoroloji, performans ve OM ancak koca şirket prosedürleri vs öyle 2 günde öğrenilmiyor sonra aylarca üzerine çalışıyorsunuz. Velhasıl diyeceğim şu kimse karşısına sizi alıp bak şu tuş da böyle çalışıyor demicek kendiniz öğreneceksiniz arkadaşlar. Bu aşamada bireyin self disciplined biri olması ön plana çıkıyor, oturucan çalışıcan gerekirse çıkmıcan gezmicen ama simulatöre girdiğinde uçuracağın uçağın sistemlerine usullerine hakim olucan.

Biz bu bütün dokumanların içinde kaptanın derste sormuş olduğu bir soruyu arar dururken kaptan bir cümle kurdu ve dedi ki: “Nasılmış, iyi gidiyor mu pilotluk ?” . Gerçekten de öyle arkadaşlar sürekli bir araştırma öğrenme kendimi bir pilottan çok akademisyen gibi hisediyorum şu sıralar ama şikayetçi miyim? Hayır.  Neden çünkü severek yapıyorum ve inanın sevmeden istemeden zorluklarına katlanmayı göze almadan yapılacak bir meslek değil, bunu bir kez daha gördüm. Şuan bu yazıyı sizin için yazıyorum ama aklım inanın emergency usullerde =)) emergency descent de napıyorduk du bakıyım:

Crew oxy mask ------> USE                                                    
Signs ------------------> ON                                           
Emergency Descent -> INITIATE

Happy landings..


1 yorum:

  1. Yazılarınız güzel . Devamını bekliyoruz. İyi çalışmalar diliyorum.

    YanıtlaSil