26 Ekim 2017 Perşembe

LIFUS - LINE FLIGHT UNDER SUPERVISION

Sonunda klavyenin başına geçebildim millet.

Herkese selam,

Uzunca bi zamandır yazamıyorum maalesef tahmin edersiniz ki çok yoğundum. Yazıların devamı için mailler aldım ancak yeni fırsat bulabildim.En son base check demişiz orda kalmışız görüyorumki..

Yazılarımda bahsediyordum winter is coming, aman geldi aman gelicek aman girdi aman giricek derkennn oldu bitti maşallah..  J Çok şükür atlattık LIFUS u bitirdik. Ama şunu söylemeliyimki, şu ana kadarki yaklaşık 2.5 yıllık sürecin en zor, stresli ve yer yer can sıkan kısmı LIFUS idi. Yani winter = LIFUS diyebiliriz. Şimdi adam da durmadan benzetmeler yapıyor diyeceksiniz ama benzetmeden duramayacağım.. LIFUS u ben askerliğe benzettim arkadaşlar yapanlar bilir. =)) En rahat geçen askerlik bile bir askerliktir ve hiç bir zaman yeteri kadar rahat değildir. Benim LIFUS sürecim rahat geçti diyebilirim. Bunda da ne kadar çok çalışırsan ne kadar çok hazır ne kadar çok prosedurlere hakim gidersen o kadar rahat geçiyor sortiler ancak gene de sıradan bir uçuş olmuyor. Soru yağmuru zaten kesilmiyor. Dispatch’den planları alıp incelemeye başladığın anda zaten gerilim başlıyor.
Not: En çok duyacağınız cümle LIFUS bir eğitim uçuşu değildir..

Kaptan geliyor,
- Hadi bana bi breifing yap bakalım, ya da
- Evet, seni dinliyorum..

Sen başlıyorsun bik bik ötmeye iki soru soruyor bildiğini de unutuyorsun, maç başlıyor kafadan ofsaytta kalıyorsun onda sonra ayıkla pirincin taşını. Özellikle ilk sorti ler daha zor geçiyor çünkü yep yeni bir ortamda bulunuyorsunuz bir yandan ona alışıp diğer yandan yan tarafın sorularıyla mücadele verip diğer yandan uçağı düzgün uçurmanız gerekiyor. Ben kendime hedef koymuştum başladığımda ilk 10 sorti fail olmazsam safety’i kaldırırsam daha da fail olmam yürürüm dedim. Öyle de oldu. Neden ilk 10 diyeceksiniz birincisi yukarıda saydığım sebepler bir diğeri ise arkanızda oturan safety gerçeği. Nedir safety bilmeyenler için açıklayalım. Siz fasulyeden pilot olduğunuz için nolur nolmaz arkada düzgün hali hazırda uçan tecrübeli bi F/O otursun da bu fasulye yapamazsa o geçsin sağ koltuğa veya low visibility olursa fasulyenin yetkisi yok, operasyon aksamamış olsun mantığıyla arkanızda oturan ve genelde kaptanla iyi muhabbet kurup cockpitte sizi yalnızlaştıran kişi. Adam bunu bilerek yapmıyor tabi ancak kaptan genelde onla muhattap olup muhabbete girer, siz de uçakla boğuşur ulen şimdi ne yapıcam, DOW/DOI istiyim bari, şunu nereye koysam bunu napsam, hay Allah chartları bulamıyorum şeklinde takılırsınız.

Peki safety ne zaman kalkıyor ?

Siz uçağı güvenle indirebildiğinizi, kaptan incapacite olsa uçağı güvenli bir şekilde en yakın meydana indirebileceğinizi kanıtladığınız da safety kalkıyor. Haliyle bu da size bir özgüven veriyor ve daha rahat uçmaya başlıyorsunuz.  O yüzden hedefim ilk 10 idi. İnişten fail olmazsanız gerisi bir şekilde gelir. Hint: Yumuşak inişleri çoğu kaptan seviyor, bir inişimde kabin ekibi şaşırıp sormuştu kim indirdi uçağı diye o uçuş harika geçti sonra mesela ;)

Şimdi gelelim meydan çalışmalarına. Ben size kendi tekniğimi anlatacağım, işe de yaradı. Bir meydana gitmeden önce evde 10-9 u bastırıyoruz. Airport uygulamasını tabletten açıyoruz ve NOTAM ları check ediyoruz. Pist , taksi kapalılıklarını chart üzerinde çiziyoruz, işaretliyoruz. Sonra meydan REF page leri okuyoruz ve önemli yerleri çiziyoruz ancak yetmez, uçuş esnasında işimize yarayacak inişte vs kullanacağımız bilgilerin notunu 10-9 chart ın arkasına not ediyoruz. Bu kağıtları her meydan için oluşturuyoruz ve atmıyoruz. Bir daha gidersek hızlıca okuyoruz ve anında oriante oluyoruz. Unutmayın zamanla yarışıcaksınız zaman yaratmak zorundasınız. Bundan sonra Flight Radar 24 sitesine girip TK numarasını yazıp bi gün önceki uçuşun rotasına ve park pozisyonuna bakıyoruz böylelikle tahmini park pozisyonu, pisti terk etmemiz gerek taksi yolu ve durma mesafesi kafamızda şekilleniyor. Yeter mi yetmez.. Gene bi önce ki uçun flight plan’ını, buna uygun STAR ve APP chartlarını inceleyip önemli yerleri irdeliyoruz. Kaç feet de stabil olucaz nerde flap, nerde gear isticez Auto Brake ne kurucaz. Yani özetle uçuşu kafada rakamlarla bi kere evde uçuyorsunuz. Unutmayın TECRÜBENİZ YOK, BİLGİ SIĞINILACAK TEK LİMAN. Artık hazırsınız, eğer Istanbul'da uçak yerden teker kesmeden sen ineceğin meydanda duracağın mesafeyi hesaplamışsan, nereden çıkıp nereye park edeceğini biliyorsan yaklaşmada ne yapacağını ATC nin nereden seni nasıl alacağını biliyorsan artık hazırsın. Peki bu kadar mı ? Tabiki değil havada kaptana anlatman gereken konular var bu konulara çalışıp hazırlayıp kaptanın sorularını cevaplaman lazım. Bu iş yüküyle her gün uğraştığınızı bir düşünün ve 12 saat minimum dinlenmeyle yaptığınızı düşünün, ve aynı zamanda eve gelince bi ton evrak işinizin olduğunu en az bir buçuk saatte o dosya, saat, kağıt, kürek işleriyle uğraştığınızı düşünün..

Peki ben naptım. İlk kısmı dediğim gibi her meydan için çalışarak yaptım ancak konu kısımlarında, (Klasik ben her zaman önde basar J ) daha LIFUS başlamadan anlatılması gereken bütün konuları okuyup önemli yerleri işaretleyip notlarımı zaten almış olarak LIFUS a başladım. LIFUS boyunca bir sıkıntı yaşamadan 40 sortiyi bitirdim. En çok zorlandığın uçuş hangisiydi derseniz eğer.. Kesinlikle LIFUS 1 di derim. Kule konuşmalarını kaçırdım, otomatik frekans değiştirmem gereken yerlerde daldım gittim, neredeyse unstabil oluyordum kaptanın yardımıyla flapları döktüm, inişim sertti uçağı çok toplamadım, alnım saçım başım heryerim ter içinde stres büyük Viena’ya gittim geldim. İndiğimde üstümden tır geçmiş gibiydi.

Şimdi nasıl gidiyor derseniz. Yeni gideceğim bir meydan için yarım saat evde çalışıyorum. Artık daha rahat uçtuğum için performansımda artıyor ve sıkıntı yaşamıyorum. Nolursa olsun uçmaktan zevk alıyorum almaya da devam edeceğim. Bir LIFUS uçuşumdan eve girdiğimde dertlenmişliğim de yok degil ama o günden beri daha sert çalışıp daha özgüvenli uçmaya başladım çünkü bazı şeyler sizi hırslandırıyor, size söylenen bazı kelimeler bazı cümleler kamçılıyor ve hayır öyle değil, ben bu işi hakkıyla yaparım yapıcam can taşıyorum ve hakkını vererek yapıcam diyorsunuz.

Bugün boş günüm ama şuan camdan baktığımda gördüğüm ayı havada kokpit'imin camından görmeyi isterdim..

Uçma aşkınızın hiç bitmemesi dileğiyle..

Not: Fotoğraflarımı takip etmek isteyenler instagram hesabımı takip edebilir. Captain_Chris

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder